De acht trends voor werkplekbeheer in 2017

De acht trends voor werkplekbeheer in 2017

Trends voor werkplekbeheer

Onze kantoorwereld verandert snel en technische ontwikkelingen hebben zeker een grote invloed op kantoorinrichting.

De acht belangrijkste ontwikkelingen voor bedrijven in 2017 zijn:

  1. Gebruiksgemak zoals bij consumenten: context-based, gepersonaliseerde werkplekdiensten
    Kenniswerkers zijn ervaren digitale consumenten die gewend zijn aan een omgeving die je zelf kunt personaliseren. Door de werkplek aan te passen aan de persoon, kan werkplektechnologie kenniswerkers helpen om efficiënter, productiever en gemotiveerder te zijn. Op deze manier herkent de technologie je persoonlijke voorkeuren en kan het zich aanpassen aan het apparaat dat je gebruikt. Hierdoor bepaalt de technologie welke app het beste past bij de beschikbare bandbreedte en welke data en documenten je daarna nodig hebt
  2. Binnenkort onmisbaar: Unified Endpoint Management
    Vandaag de dag gebruiken werknemers meer dan één apparaat voor hun werkzaamheden. IT-beheertechnologieën zien de gebruiker, in plaats van een individueel apparaat, als startpunt, waardoor het steeds belangrijker wordt voor IT-afdelingen om een geïntegreerde benadering toe te passen bij het beheer van mobiele, traditionele en hybride apparaten. Unified Endpoint Management (UEM) maakt het voor beheerders mogelijk om alle werkplekomgevingen op alle apparaten te beheren. In 2016 is UEM al flink gegroeid en meer groei zal volgen: marktonderzoeker MarketsandMarkets voorspelt een jaarlijkse groei van 42,9 procent voor de wereldwijde UEM-markt in 2020. Voor bedrijven die hun medewerkers graag dezelfde gebruikservaring geven zoals bij digitaal entertainment, is het gezamenlijke beheer van de groeiende diversiteit aan apparaten, apps en cloud resources noodzakelijk.
  3. Cloud-based werkplek: de browser als nieuw operating system
    De cloud speelt een fundamentele rol in de digitale transformatie en op de werkplek. Persoonlijke werkomgevingen worden gemigreerd naar de cloud en men kan via de browser overal toegang tot krijgen. Als resultaat zijn werkplekken niet meer gebonden aan een locatie of apparaat. Waar je ook bent, welk apparaat je ook gebruikt tijdens werk; de werkplek in de cloud geeft altijd toegang tot de werkomgeving die alle apps, documenten, digitale identiteiten en diensten bevat. Werk wordt steeds meer een status die kenniswerkers op elk moment en op elke plek kunnen (de-)activeren.
  4. Enterprise Service Management
    Binnen het ITIL-framework heeft IT service management (ITSM) de laatste decennia zeer efficiënt processen ontwikkeld en geïmplementeerd. Flexibele ITSM-oplossingen kunnen nu ook worden ingezet voor andere bedrijfsprocessen. Zo gaat “Internet of Everything” het voor bedrijven mogelijk maken om best practices en functies van ITSM in te zetten voor diensten in andere disciplines, zoals HR of finance. In HR kan deze ‘servicication’ bijvoorbeeld processen automatiseren en optimaliseren. Denk hierbij aan het inwerkproces van nieuwe werknemers en het beheren van vakantieverzoeken of ziekmeldingen.
  5. Virtuele assistenten
    Intelligente spraakherkenning ontwikkelt zich steeds verder. Dit creëert grote kansen voor onze werkplekken. Binnenkort werken we allemaal met slimme superassistenten die ons kunnen helpen met e-mails, samenvattingen van grote documenten, of het boeken van hotels voor business trips. Wanneer je een businesspartner voor de eerste keer tegenkomt, is het mogelijk om vooraf een social media profile van hem of haar maken ter voorbereiding. Op het gebied van IT-beheer kan dit zorgen voor uitdagingen om de veiligheid te verhogen en de privacy van werknemers te garanderen.
  6. Screens everywhere: gevouwen, gerold of geprojecteerd
    Omdat we door het cloud-based werken via de browser toegang hebben tot onze werkplek, wordt het mogelijk om elk scherm dat met het internet is verbonden, zoals een smart-tv, te gebruiken voor werk. Het idee van opvouwbare of inklapbare schermen wordt ook steeds populairder. In de toekomst wordt het zelfs mogelijk om elk oppervlak te gebruiken als scherm, waardoor de werkplek waarschijnlijk nog flexibeler wordt.
  7. Nieuwe werkplekmogelijkheden: wearables & co
    Databrillen, fitness trackers en andere wearables worden ook steeds populairder. Ze worden nu steeds meer gebruikt in de zorg, de logistiek en de industrie. Databrillen kunnen werknemers bijvoorbeeld helpen door het afbeelden van extra informatie of stappen in een bepaald proces. Aan het hoofd bevestigde schermen kunnen vergaderingen met mensen aan de andere kant van de wereld daarnaast een stuk realistischer maken.
  8. Smart Office: Internet of Things sluit de werkplek aan op de fysieke infrastructuur
    De voortdurende vooruitgang bij het integreren van werkplekbeheeroplossingen, verhoogt de efficiëntie van veel processen. Een online uitnodiging kan bijvoorbeeld verschillende stappen in werking zetten om een vergadering te regelen. Denk hierbij aan het boeken van de kamer, het klaarzetten van de beamer, het telefoonsysteem en zelfs de verwarming in de kamer, afhankelijk van het aantal deelnemers.

 

Bron: Oliver Bendig, CEO van Matrix42

subsidie voor bedrijven die medewerkers langer en gezonder laten werken / werkstress

Bedrijf kan subsidie krijgen om werknemer gezonder te laten werken

Subsidie

Bedrijven die werknemers langer en gezonder proberen te laten werken komen in aanmerking voor een subsidie.
Zij kunnen maximaal 10.000 euro van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid krijgen voor projecten om dit te stimuleren.

subsidie voor bedrijven die werknemers langer en gezonder proberen te laten werken / werkstress

Er is hiervoor in totaal 13 miljoen euro subsidie uit het Europees Sociaal Fonds beschikbaar, meldt minister Lodewijk Asscher later maandag bij de aftrap van de Week van de Werkstress. Die wordt voor de derde keer georganiseerd in de strijd tegen hoge werkdruk.

Werkstress is beroepsziekte nummer één in Nederland. Bijna 2,7 miljoen werknemers hebben last van een hoge werkdruk van wie ongeveer een miljoen een kans heeft op een burn-out. Jongeren lopen het grootste risico op een burn-out. Op de werkvloer is het onderwerp vaak nog een taboe.

Leidinggevende

Nieuw onderzoek van TNO en CBS maakt duidelijk dat de leidinggevende een belangrijke rol speelt bij het voorkomen van een burn-out, aldus het ministerie.

Bij personeel met een hoge werkdruk en weinig steun van de leidinggevende, kampt 45 procent met burn-outklachten. Bij werknemers die wel door hun chef worden gesteund, daalt dit percentage naar 18 procent.

Tijdens de Week van de Werkstress gaan ruim honderdvijfentwintig bedrijven aan de slag om onder meer werkstress aan te pakken en om het werkplezier te vergroten.

Bron: Nu.nl

 

Wij staan voor gezond werken

 

check je werkstress - doe de test

Werkstress: Check je werkstress, doe de test

Werkstress

Stress op de werkvloer is beroepsziekte nummer 1. Meer dan een miljoen mensen loopt jaarlijks het risico op een burn-out en andere werkgerelateerde psychische ziektes. Dat kan duizend-en-een oorzaken hebben en zich manifesteren in even zoveel symptomen. Maar de mensen die er mee te maken kregen, hebben één ding gemeen: als ze er eerder over hadden gesproken met hun omgeving, thuis en op het werk, dan was het waarschijnlijk nooit zo ver gekomen. Daarom is het belangrijk om werkstress bespreekbaar te maken.

Week van de Werkstress

Werkstress is een opstelsom van factoren en er is niet één oplossing om het probleem te voorkomen: er zijn veel knoppen waar je aan kunt draaien. Daarom gaan we op zoek naar 99 oplossingen. Met voldoende buffers (dingen die je energie geven) kun je, ook met een hoge werkdruk, een burn-out voorkomen. Meer bewegen of gezonder eten kan zo’n buffer zijn. Soms kan de oplossing ook ingrijpender zijn en kun je bijvoorbeeld je werk-privébalans bespreken met je leidinggevende.

Check je werkstress, doe de test

check je werkstress - doe de test

 

Zo krijg je meer beweging op het werk

Zo krijg je meer beweging op een werkdag

Zo krijg je meer beweging op een dag

Meer beweging op een dag, want te veel zitten is ongezond

Zitten is het nieuwe roken. Zitten is ongezond. Je vergroot je kans op het krijgen van fysieke klachten, zoals hartklachten en diabetes. Iedereen weet het, maar toch bewegen we massaal te weinig. Hoe zorg je dat meer beweging krijgt op een dag?
1. Neem de trap
De bekendste en misschien wel de makkelijkste manier om aan meer beweging te komen: neem de trap. Laat vanaf nu alle roltrappen en liften links liggen. Spreek met jezelf af dat als er een trap is deze ook te nemen.

2. Ga wandelen in de lunchpauze
Draag een stappenteller en neem je voor dagelijks minstens 10.000 stappen te zetten. Heb je rond lunchtijd nog maar zo’n 2000 passen gezet, maak dan een lekkere lange lunchwandeling. Zo kom je aan je passen en haal je ook nog even een frisse neus. Blijk je na het avondeten nog geen 10.000 passen gezet te hebben? Maak dan nog een wandeling of loop een paar keer de trap op en neer.

3. Staand vergaderen
Heb jij een baan waarbij je regelmatig zit te vergaderen? Stel voor dit staand te gaan doen. Vraag je werkgevers statafels aan te schaffen, zodat zitten geen optie meer is. Tegenwoordig zijn er ook zogenaamde fietsbureau’s verkrijgbaar, zeg maar een bureau met een zadel en trappers.

4. Ga op de fiets naar je werk
Woon je niet te ver van je werk? Pak de fiets of ga lopen als je op loopafstand woont. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor naar je werk gaan, denk bijvoorbeeld ook aan boodschappen doen op de fiets of naar de sportschool gaan!

5. Parkeer je auto verder weg
Ga je met de auto naar je werk, omdat je niet op fietsafstand woont? Parkeer dan niet zo dicht mogelijk bij de ingang, maar juist een stuk verder. Zo krijg je toch net wat meer beweging.

6. Sta regelmatig op
Heb je een kantoorbaan en zit je de hele dag achter je bureau. Probeer zeker ieder uur en het liefst ieder half uur op te staan. Ga even wat te drinken halen of loop gewoon even een rondje door het pand. Wil je niet de hele tijd heen en weer lopen? Sta dan in ieder geval gedurende de dag regelmatig op. Het liefst ieder half uur.

7. Ga klussen of tuinieren
Hang je iedere avond na je werk voor de buis? Dat kun je natuurlijk best één of twee avonden in de week doen, maar als je al de hele dag achter je bureau zit, kun je beter na het werk iets actievers gaan doen. Denk aan bijvoorbeeld klussen of tuinieren. Kies vooral activiteiten die je leuk vindt en die je makkelijk kunt inplannen in je dagelijks leven. Zo maak je er een gewoonte en hou je het makkelijker vol. Al die kleine beetjes helpen om op de lange termijn regelmatig en voldoende te blijven bewegen.

Bron: gezondheidsnet.nl

 

Wij staan voor gezond werken! Bekijk onze oplossingen.

handleiding werkplekinstelling / zitinstructie

Handleiding werkplekinstelling

Stappenplan voor een gezonde werkplek

Een goede werkhouding is van belang om prettig en gezond te werken. Met ons stappenplan kunt u uw werkplek zo instellen dat gezondheidsklachten voor een groot deel worden voorkomen.
Neem daarnaast voldoende pauzes en wissel beeldschermwerk af met andere bezigheden.

Werkt u met een tablet? Of gebruikt u een zit/sta-bureau? Dan zijn er natuurlijk andere zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Neem even contact met ons op, wij informeren u graag!

 

 

gezond-werken_zo-stop-je-een-burnout

Gezond op het werk: Zo stop je zelf die sluipende burn-out

VIJF TIPS – Een op zeven werknemers voelt zich regelmatig uitgeput. Deze burn-outepidemie moet stoppen, en daar kun je zelf mee beginnen, vertelt psycholoog Elke Geraerts. Ze geeft alvast vijf tips voor de weerbare werknemer.

Elke Geraerts: "Bevlogenheid is het antigif voor een burn-out." © Mechteld Jansen

1. Weg met timemanagement

“Veel bedrijven schrikken hiervan. Die verdelen de dag in blokken tijd, en niet in blokken aandacht. Waarom 2 uur vergaderen als onze hersenen na 52 minuten focus echt even vol zijn en dan 17 minuten pauze nodig hebben? En de meeste mensen zijn tegen het einde van de werkdag helemaal klaar met denkwerk. Wel ben je dan juist heel ontvankelijk voor creativiteit. Prima tijdstip voor een brainstorm. Verdeel de dag volgens aandachtsmanagement. Dat werkt prettiger en je bent allemaal productiever dan met timemanagement.”

2. Focus is het nieuwe IQ

“We zijn informatieverslaafd. Bij elke ping van je mail of telefoon maken je hersens het gelukshormoon dopamine aan en daarna voel je een dipje. En ook de informatiejunk wil steeds vaker een shot. Tegelijk weten we dat je elke keer weer 20 minuten nodig hebt voor je weer in je klus kunt opgaan. En te weinig mensen kunnen zich lang focussen. Wetenschappelijk weten we dat 80 procent van de resultaten het gevolg is van 20 procent van je acties. Wie zich 20 procent van de werktijd goed focust, haalt de belangrijkste resultaten al binnen.”

3. Ga op olifanten jagen

“In de kantoorjungle beginnen we de dag met jagen op konijnen. Die springen van alle kanten op je af: e-mails, collega’s, whatsappjes, telefoontjes. Zo kom je er niet aan toe om op olifanten te jagen: de grote klus waar je voor kwam. Laat ’s ochtends op je werk de mail even dicht. Pak 5 minuten en schrijf drie olifanten op. Begin meteen met een van die grote klussen. De meeste mensen kunnen zich ’s ochtends het beste langer concentreren. De geklaarde klus geeft je een voldaan gevoel. Je hersenen zijn nu goed afgesteld om ook al die kantoorkonijnen af te handelen. Bedrijven die ik train, kennen ‘olifantentijd’. Dan werkt iedereen door zonder vergaderingen en telefonades.”

 

Wie zich 20 procent van de werktijd goed focust, haalt de belangrijkste resultaten al binnen

 

4. Balans werk-privé? Bah!

,,Werk en privé als weegschaal die altijd in balans moet zijn: een denkfout. Voor de een is 60/40 een prima balans. En 70 procent van de mensen doet thuis wat aan werk. De balans suggereert ook nog eens dat werk een moetje is en je daarna pas plezier mag maken. Dat haalt de fun uit werk. Dat maakt ons volgens onderzoeken zeker niet gelukkiger. Je moet je werk in je privéleven integreren en werk doen waar je wat van jezelf in kwijt kunt. Dat is beter dan een krampachtige balans.”

5. Werk geeft geluk. Echt.

“Wie zich goed voelt in zijn baan, is gezonder, gelukkiger en lacht meer. Uit onderzoek weten we dat maar een vijfde van de mensen dol is op zijn job en nog eens een vijfde er een hekel aan heeft. Heb lef en check of je zelf wel goed bezig bent. Kijk positief naar problemen: wat kun je zelf helpen oplossen? Zoek je collega’s actief op, meedoen geeft energie. En niemand werkt alleen voor het geld. Vraag jezelf waarom je deze baan doet. Hervind je bevlogenheid. Dat is het gevoel waarin je engagement zo groot is dat je er energie van krijgt. Bevlogenheid is het antigif voor een burn-out.”Elke Geraerts: ,,Bevlogenheid is het antigif voor een burn-out." © Mechteld Jansen

Elke Geraerts: “Bevlogenheid is het antigif voor een burn-out.” © Mechteld Jansen

Website Elke Geraerts
Artikelbron: ad.nl
Foto: © Mechteld Jansen

TEST: Hoe zit dat bij u?

Zitgedrag – Hoe vaak zit u per dag?

Zitgedrag

Even een kleine test, we zijn ons namelijk vaak niet eens bewust van ons (ongezonde) zitgedrag. Hoe vaak zit u eigenlijk per dag?

Wist u dat…?

  • 8-11 uur zitten per dag zit veroorzaakt een 15% grotere kans op vroegtijdig overlijden.
  • > 11 uur zitten per dag veroorzaakt een 40% grotere kans op vroegtijdig overlijden (2013, Van der Ploeg).

Tijd om in beweging te komen! Maak kennis met de HÅG Capisco bureaustoel. Dit is een moderne schommelstoel die ervoor zorgt dat u, zonder dat u er over nadenkt, regelmatige kleine schommelbewegingen met uw voeten maakt, die een groots effect op uw bloedcirculatie hebben. Zo blijft u fit, gezond en voelt uw lichaam soepel en energiek!

Test

Doe nu zelf de test!

Zitgedrag: Hoe-zit-dat-bij-u?

Of download de test hier.