Berichten

Kantoorinrichting in 2018: trends, tips & inspiratie

De trends in kantoorinrichting die de afgelopen jaren opkwamen, zetten ook in 2018 door. Naast flexibiliteit en creativiteit verwachten we dat er bij de inrichting van de werkplek rekening wordt gehouden met individuele kenmerken en is duurzaamheid een vanzelfsprekendheid. De invloed van de generaties Y en Z is hierin duidelijk terug te zien. We zetten de belangrijkste trends en inspiratie in kantoorinrichting in 2018 op een rij:

Het kantoor wordt een ontmoetingsplek gericht op inspiratie en creativiteit

Werknemers besteden minder tijd op kantoor, maar hebben wel hoge verwachtingen van hoe ze daar gefaciliteerd worden. Dit weerspiegelt de veranderende functie van het kantoorgebouw. De technologie ontwikkelt zich razendsnel en de vaardigheden die werknemers nodig hebben, verschuiven mee. Creativiteit, flexibiliteit en sociale intelligentie worden steeds belangrijker in een werkomgeving die verschuift van vaste functies naar tijdelijke rollen. Gelijkgestemden komen online of fysiek samen rond een bepaald vraagstuk of thema. Kantoorgebouwen worden daarbij plekken waarbij mensen elkaar niet alleen ontmoeten om samen te werken, maar vooral ook om elkaar te inspireren.

Van work-life balance naar work-life fluency: hoge verwachtingen kantoorinrichting

Waar generatie X op zoek ging naar een balans tussen werk en privé (work-life balance), lopen deze werelden voor de jongere generaties gewoon in elkaar over (work-life fluency). De technologische ontwikkelingen maken dat we altijd en overal kunnen werken. E-mails worden in de trein beantwoord, verslagen thuis na het avondeten uitgewerkt. Tegelijk is het normaal geworden om een afspraak met de hypotheekadviseur, de kapper of een uurtje sporten in te plannen tijdens de ‘normale’ werkuren. En laten we onze nieuwe kleding gewoon op kantoor bezorgen of spelen we een game op de WII met collega’s. Waar je ook bent, je kiest ervoor om te werken, of juist niet.

Kantoorinrichting staat of valt met de betrokkenheid van medewerkers

Activiteitgericht werken en technologische integraties worden dan wel de norm, het blijft cruciaal om de mens centraal te stellen in de kantoorinrichting.

Inrichten van binnen naar buiten - de mens centraal

Vandaar dat wij ontwerpen van ‘binnen naar buiten’. We lichten u graag onze denk- en werkwijze toe!

Duurzame kantoorinrichting in 2018 als vanzelfsprekendheid

Voor generatie Y, de millennials, is duurzaamheid een vanzelfsprekendheid: zij verwachten van hun werkgever dat dit in alle aspecten van de bedrijfsvoering wordt doorgevoerd, dus zeker ook in de kantoorinrichting in 2018. Van gerecyclede meubels tot geïntegreerde technologie en zelfs smart buildings: duurzaamheid is niet meer weg te denken in interieurprojecten.

Veluwonen_Balie

Het kantoor van Veluwonen is gericht op maximale duurzaamheid voor mens en milieu. Ons ontwerpteam ontwikkelde daarom een totaalinrichting die voor 50% uit hergebruikt meubilair bestond.

 

Gaat u in 2018 aan de slag om uw kantoorinterieur nog beter te laten passen bij uw organisatie en medewerkers? Kom dan inspiratie opdoen in ’t Huis van Leferink! Bel of mail ons voor een afspraak: +31535733000 of info@leferink.nl.

De acht trends voor werkplekbeheer in 2017

De acht trends voor werkplekbeheer in 2017

Trends voor werkplekbeheer

Onze kantoorwereld verandert snel en technische ontwikkelingen hebben zeker een grote invloed op kantoorinrichting.

De acht belangrijkste ontwikkelingen voor bedrijven in 2017 zijn:

  1. Gebruiksgemak zoals bij consumenten: context-based, gepersonaliseerde werkplekdiensten
    Kenniswerkers zijn ervaren digitale consumenten die gewend zijn aan een omgeving die je zelf kunt personaliseren. Door de werkplek aan te passen aan de persoon, kan werkplektechnologie kenniswerkers helpen om efficiënter, productiever en gemotiveerder te zijn. Op deze manier herkent de technologie je persoonlijke voorkeuren en kan het zich aanpassen aan het apparaat dat je gebruikt. Hierdoor bepaalt de technologie welke app het beste past bij de beschikbare bandbreedte en welke data en documenten je daarna nodig hebt
  2. Binnenkort onmisbaar: Unified Endpoint Management
    Vandaag de dag gebruiken werknemers meer dan één apparaat voor hun werkzaamheden. IT-beheertechnologieën zien de gebruiker, in plaats van een individueel apparaat, als startpunt, waardoor het steeds belangrijker wordt voor IT-afdelingen om een geïntegreerde benadering toe te passen bij het beheer van mobiele, traditionele en hybride apparaten. Unified Endpoint Management (UEM) maakt het voor beheerders mogelijk om alle werkplekomgevingen op alle apparaten te beheren. In 2016 is UEM al flink gegroeid en meer groei zal volgen: marktonderzoeker MarketsandMarkets voorspelt een jaarlijkse groei van 42,9 procent voor de wereldwijde UEM-markt in 2020. Voor bedrijven die hun medewerkers graag dezelfde gebruikservaring geven zoals bij digitaal entertainment, is het gezamenlijke beheer van de groeiende diversiteit aan apparaten, apps en cloud resources noodzakelijk.
  3. Cloud-based werkplek: de browser als nieuw operating system
    De cloud speelt een fundamentele rol in de digitale transformatie en op de werkplek. Persoonlijke werkomgevingen worden gemigreerd naar de cloud en men kan via de browser overal toegang tot krijgen. Als resultaat zijn werkplekken niet meer gebonden aan een locatie of apparaat. Waar je ook bent, welk apparaat je ook gebruikt tijdens werk; de werkplek in de cloud geeft altijd toegang tot de werkomgeving die alle apps, documenten, digitale identiteiten en diensten bevat. Werk wordt steeds meer een status die kenniswerkers op elk moment en op elke plek kunnen (de-)activeren.
  4. Enterprise Service Management
    Binnen het ITIL-framework heeft IT service management (ITSM) de laatste decennia zeer efficiënt processen ontwikkeld en geïmplementeerd. Flexibele ITSM-oplossingen kunnen nu ook worden ingezet voor andere bedrijfsprocessen. Zo gaat “Internet of Everything” het voor bedrijven mogelijk maken om best practices en functies van ITSM in te zetten voor diensten in andere disciplines, zoals HR of finance. In HR kan deze ‘servicication’ bijvoorbeeld processen automatiseren en optimaliseren. Denk hierbij aan het inwerkproces van nieuwe werknemers en het beheren van vakantieverzoeken of ziekmeldingen.
  5. Virtuele assistenten
    Intelligente spraakherkenning ontwikkelt zich steeds verder. Dit creëert grote kansen voor onze werkplekken. Binnenkort werken we allemaal met slimme superassistenten die ons kunnen helpen met e-mails, samenvattingen van grote documenten, of het boeken van hotels voor business trips. Wanneer je een businesspartner voor de eerste keer tegenkomt, is het mogelijk om vooraf een social media profile van hem of haar maken ter voorbereiding. Op het gebied van IT-beheer kan dit zorgen voor uitdagingen om de veiligheid te verhogen en de privacy van werknemers te garanderen.
  6. Screens everywhere: gevouwen, gerold of geprojecteerd
    Omdat we door het cloud-based werken via de browser toegang hebben tot onze werkplek, wordt het mogelijk om elk scherm dat met het internet is verbonden, zoals een smart-tv, te gebruiken voor werk. Het idee van opvouwbare of inklapbare schermen wordt ook steeds populairder. In de toekomst wordt het zelfs mogelijk om elk oppervlak te gebruiken als scherm, waardoor de werkplek waarschijnlijk nog flexibeler wordt.
  7. Nieuwe werkplekmogelijkheden: wearables & co
    Databrillen, fitness trackers en andere wearables worden ook steeds populairder. Ze worden nu steeds meer gebruikt in de zorg, de logistiek en de industrie. Databrillen kunnen werknemers bijvoorbeeld helpen door het afbeelden van extra informatie of stappen in een bepaald proces. Aan het hoofd bevestigde schermen kunnen vergaderingen met mensen aan de andere kant van de wereld daarnaast een stuk realistischer maken.
  8. Smart Office: Internet of Things sluit de werkplek aan op de fysieke infrastructuur
    De voortdurende vooruitgang bij het integreren van werkplekbeheeroplossingen, verhoogt de efficiëntie van veel processen. Een online uitnodiging kan bijvoorbeeld verschillende stappen in werking zetten om een vergadering te regelen. Denk hierbij aan het boeken van de kamer, het klaarzetten van de beamer, het telefoonsysteem en zelfs de verwarming in de kamer, afhankelijk van het aantal deelnemers.

 

Bron: Oliver Bendig, CEO van Matrix42