Berichten

langdurig zitten lijkt risicofactor voor vervroegde sterfte

Hoeveel zitten we eigenlijk?

Hoeveel zitten we eigenlijk?

Kantoorwerkers zitten gemiddeld meer dan 75% van hun werktijd. Daarnaast brengen Nederlanders gemiddeld 85% van hun vrije tijd zittend door. Dan zitten we al gauw meer dan 11 uren per dag. Technologische ontwikkelingen vormen belangrijke oorzaken van het toegenomen zittend gedrag. Door toenemend gebruik van PC, TV, tablet, smartphones en spelcomputers bewegen we steeds minder. Zowel op kantoor als thuis.

Frequent afwisselen

Recente wetenschappelijke onderzoeken hebben de schokkende negatieve gevolgen en het gevaar van langdurig zitten aangetoond. Frequent afwisselen van staan en zitten op de werkplek en beweging binnen kantoor verlaagt de effecten van teveel zitten aanzienlijk. Met onze innovatieve werkplekken wordt het aantal zituren substantieel verminderd en de doorbloeding gestimuleerd.

 

Afspraak voor gezond werken

 

Snel te integreren in je dagelijkse routine: 10 Manieren om minder te zitten op werk. Het is makkelijker dan je denkt.

 

Zo krijg je meer beweging op het werk

Zo krijg je meer beweging op een werkdag

Zo krijg je meer beweging op een dag

Meer beweging op een dag, want te veel zitten is ongezond

Zitten is het nieuwe roken. Zitten is ongezond. Je vergroot je kans op het krijgen van fysieke klachten, zoals hartklachten en diabetes. Iedereen weet het, maar toch bewegen we massaal te weinig. Hoe zorg je dat meer beweging krijgt op een dag?
1. Neem de trap
De bekendste en misschien wel de makkelijkste manier om aan meer beweging te komen: neem de trap. Laat vanaf nu alle roltrappen en liften links liggen. Spreek met jezelf af dat als er een trap is deze ook te nemen.

2. Ga wandelen in de lunchpauze
Draag een stappenteller en neem je voor dagelijks minstens 10.000 stappen te zetten. Heb je rond lunchtijd nog maar zo’n 2000 passen gezet, maak dan een lekkere lange lunchwandeling. Zo kom je aan je passen en haal je ook nog even een frisse neus. Blijk je na het avondeten nog geen 10.000 passen gezet te hebben? Maak dan nog een wandeling of loop een paar keer de trap op en neer.

3. Staand vergaderen
Heb jij een baan waarbij je regelmatig zit te vergaderen? Stel voor dit staand te gaan doen. Vraag je werkgevers statafels aan te schaffen, zodat zitten geen optie meer is. Tegenwoordig zijn er ook zogenaamde fietsbureau’s verkrijgbaar, zeg maar een bureau met een zadel en trappers.

4. Ga op de fiets naar je werk
Woon je niet te ver van je werk? Pak de fiets of ga lopen als je op loopafstand woont. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor naar je werk gaan, denk bijvoorbeeld ook aan boodschappen doen op de fiets of naar de sportschool gaan!

5. Parkeer je auto verder weg
Ga je met de auto naar je werk, omdat je niet op fietsafstand woont? Parkeer dan niet zo dicht mogelijk bij de ingang, maar juist een stuk verder. Zo krijg je toch net wat meer beweging.

6. Sta regelmatig op
Heb je een kantoorbaan en zit je de hele dag achter je bureau. Probeer zeker ieder uur en het liefst ieder half uur op te staan. Ga even wat te drinken halen of loop gewoon even een rondje door het pand. Wil je niet de hele tijd heen en weer lopen? Sta dan in ieder geval gedurende de dag regelmatig op. Het liefst ieder half uur.

7. Ga klussen of tuinieren
Hang je iedere avond na je werk voor de buis? Dat kun je natuurlijk best één of twee avonden in de week doen, maar als je al de hele dag achter je bureau zit, kun je beter na het werk iets actievers gaan doen. Denk aan bijvoorbeeld klussen of tuinieren. Kies vooral activiteiten die je leuk vindt en die je makkelijk kunt inplannen in je dagelijks leven. Zo maak je er een gewoonte en hou je het makkelijker vol. Al die kleine beetjes helpen om op de lange termijn regelmatig en voldoende te blijven bewegen.

Bron: gezondheidsnet.nl

 

Wij staan voor gezond werken! Bekijk onze oplossingen.

TEST: Hoe zit dat bij u?

Zitgedrag – Hoe vaak zit u per dag?

Zitgedrag

Even een kleine test, we zijn ons namelijk vaak niet eens bewust van ons (ongezonde) zitgedrag. Hoe vaak zit u eigenlijk per dag?

Wist u dat…?

  • 8-11 uur zitten per dag zit veroorzaakt een 15% grotere kans op vroegtijdig overlijden.
  • > 11 uur zitten per dag veroorzaakt een 40% grotere kans op vroegtijdig overlijden (2013, Van der Ploeg).

Tijd om in beweging te komen! Maak kennis met de HÅG Capisco bureaustoel. Dit is een moderne schommelstoel die ervoor zorgt dat u, zonder dat u er over nadenkt, regelmatige kleine schommelbewegingen met uw voeten maakt, die een groots effect op uw bloedcirculatie hebben. Zo blijft u fit, gezond en voelt uw lichaam soepel en energiek!

Test

Doe nu zelf de test!

Zitgedrag: Hoe-zit-dat-bij-u?

Of download de test hier.

langdurig zitten lijkt risicofactor voor vervroegde sterfte

Zitten: Nederlanders doen het veel, jongeren het meest

Nederlanders brengen dagelijks gemiddeld 8,7 uur zittend door. Jongeren (12 tot 20 jaar) scoren het hoogst met gemiddeld 10,4 uur per dag.
Dit blijkt uit nieuwe cijfers van de Leefstijlmonitor 2015, een samenwerkingsverband van o.a. RIVM, VeiligheidNL en CBS. In dit onderzoek schatten respondenten zelf in hoelang ze gemiddeld zitten tijdens werk, school of studie, vervoer of vrije tijd.

‘We zijn zitkampioen van Europa’

Het zitgedrag van Nederlanders verschilt per leeftijdsgroep. Kinderen van 4 tot 12 jaar zitten het minst, gemiddeld 7,3 uur per dag. Jongeren zitten dagelijks gemiddeld drie uur meer. Activiteiten die een belangrijke bijdrage leveren aan deze hoge score zijn zitten tijdens de les, huiswerk maken, computeren of tabletgebruik. In het weekend brengen de meeste Nederlanders gemiddeld minder uren zittend door dan doordeweeks. Dit geldt echter niet voor de ouderen. Het aantal uren dat zij op een weekenddag of een doordeweekse dag zitten is ongeveer gelijk.

Een paar uur staand werken per dag is gezond

 

 Lager opgeleiden zitten minder

Van de mensen van 25 jaar en ouder brengen lager opgeleiden dagelijks gemiddeld 2 uur minder zittend door dan de hoger opgeleiden. De lager opgeleiden zitten gemiddeld 7,6 uur ten opzichte van 9,5 uur bij hoger opgeleiden. Dit verschil is vooral zichtbaar op doordeweekse dagen. Hoger opgeleiden zitten dan gemiddeld 10,1 uur en lager opgeleiden 7,7 uur. Zitten op het werk speelt hier met name een rol. Op weekenddagen is het aantal zituren bij lager- en hoger opgeleiden nagenoeg vergelijkbaar, zo rond de 8 uur.

 

Veel zitten lijkt risicofactor voor vervroegde sterfte

Langdurig zitten heeft risico’s voor de gezondheid. Er zijn aanwijzingen dat veel zitten kan leiden tot bijvoorbeeld overgewicht, type 2 diabetes en vervroegde sterfte; ook als mensen wel voldoende sporten of bewegen. Tot op heden is er in Nederland geen norm voor zitgedrag. Zitgedrag wordt wel meegenomen in de evaluatie van de huidige beweegnormen door de Gezondheidsraad op verzoek van Minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in 2016/2017. Ruim de helft van de Nederlanders van 12 jaar en ouder voldoet aan de huidige beweegnorm.

 

Kernindicatoren sport en bewegen

De Kernindicatoren Sport en Bewegen zijn benoemd door de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om de stand van zaken op dit terrein duurzaam in de tijd te kunnen volgen. Zitgedrag is een van de twintig kernindicatoren. Verdere informatie over deze kernindicatoren is hier te vinden. De cijfers op deze website worden regelmatig aangevuld en geactualiseerd.

 

Kies ook voor langer gezond blijven door minder te zitten!

 

Bron: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport