Case Jarabee

Jarabee is een organisatie voor ondersteuning, hulp- en dienstverlening aan kinderen, jongeren, hun ouders en iedereen die in zijn werk met hen te maken heeft. De organisatie van Jarabee kent diverse uitvoeringslocaties in Twente, waar hulpvarianten te vinden zijn die aansluiten bij de vraag naar hulp in dat gebied.

Door de nieuwbouw konden twee huurlocaties afgestoten worden en verhuisden een aantal afdelingen naar het Gezondheidspark. In het kantoor- en behandelgebouw is ook een 24-uurs opvang gehuisvest. In het gebouw werken jeugdzorgmedewerkers locatie Hengelo, bedrijfsbureau medewerkers, management en bestuurders.

  • Klant: Jarabee
  • Doel: Efficiënte en prettige werkomgeving in de nieuwbouw
  • Website: jarabee.nl
Maaike Groothuys

Leferink Office Works sprong eruit, ze maakten een groot verschil door het oude meubilair te upgraden naar de nieuwe behoeften.

Maaike GroothuysJarabee

Jarabee in kleurrijk pand Gezondheidspark

Jarabee had al in een vroeg stadium van de ontwikkeling van het Gezondheidspark in Hengelo plannen om er te gaan bouwen. Het is een locatie die centraal goed bereikbaar is en in het jeugdcluster ligt, waardoor het fysiek dichterbij aanverwante organisaties ligt. “De lijntjes zijn korter geworden”, aldus Maaike Groothuys, Coördinator Servicedesk bij Jarabee.

De bedenker van het pand, architect Renzo Pavanello van BCT architecten, was nauw betrokken bij de inrichting. Jarabee vond het belangrijk zijn filosofie door te voeren, waarbij veel kleur in de ruimten en speelse lijnen in het gebouw benadrukt worden. Kleurrijke wanden vragen om meubilair dat rust uitstraalt. Elke verdieping heeft een eigen kleur, die terugkomt in de vloerbedekking op de gangen en in één muur per kantoor. Voor alle locaties is hetzelfde meubilair gekozen, met het oog op de veelvuldige interne verhuizingen. Makkelijk uitwisselbaar en praktisch stond hoog op het wensenlijstje. Dat resulteerde in Haworth bureaustoelen, de Delta lijn bureaus en Markant kasten. Daarnaast moest het qua uitstraling passen bij de branche, niet erg luxe, wel toegankelijk.

De intern geformeerde werkgroep nodigde vijf leveranciers uit voor een presentatie met daarin een voorstel voor de flex-verdieping en de ronde vergaderzaal. Aansluitend adviseerde de werkgroep aan de Raad van Bestuur om verder te gaan met drie partijen. “Leferink Office Works sprong eruit, ze maakten een groot verschil door het oude meubilair te upgraden naar de nieuwe behoeften. Het was de enige partij die nog prima onderstellen voorzag van een nieuw blad. Een financieel voordeel en hiermee werden 40 bureaus opnieuw ingezet”, vertelt Maaike Groothuys. In totaal kreeg Leferink de opdracht voor alle werkplekken, meubilair voor vier vergaderzalen en het restaurant.

Voor de kantoren viel de keus op bureaustoelen van Haworth en bureaus met houtdecor bladen. De vergaderzalen en het restaurant kregen juist kleurrijk meubilair in de kleur van de verdieping. Het inkoop- en planningsproces startte, met het doel om tussen kerst en de jaarwisseling te verhuizen. Jarabee verzocht haar medewerkers om in die periode zoveel mogelijk vrij te nemen. Elke afdeling kreeg vooraf inzage in de inrichtingsplannen. Leferink deed een voorstel per kantoor, waarna medewerkers wensen konden doorgeven ten aanzien van spreektafels, ladenblokken en opstellingen. Een erg intensief proces, met een gedetailleerde plattegrond als eindresultaat. Het bleek zijn vruchten af te werpen, bij de verhuizing waren er geen onduidelijkheden en na de ingebruikname kwamen er geen wensen voor nieuwe opstellingen meer ter tafel. “We zijn heel tevreden over dat proces. Het was erg intensief, met veel kleine details. Zo af en toe heb ik me wel afgevraagd of we dat wel goed deden. Achteraf blijkt dat het de juiste keus was.” In de oude locaties werden de 40 bureaus gedemonteerd, de onderstellen werden in het nieuwe pand samen met de nieuwe bladen afgemonteerd. De hele verhuizing werd binnen de afgesproken tijd volbracht.

“We hebben in dit pand een flex-verdieping, het proces van flexwerken was al ingezet, waardoor deze mensen gewend waren aan de manier van werken. Door onze goede bereikbaarheid komen ze hier vaak, het is een goed benut pand, misschien wel meer dan we hadden verwacht”, aldus Groothuys. “Medewerkers komen nu tussen twee afspraken naar kantoor en plannen vaker een overleg in dit pand.”